El Reglament (UE) 909/2014 del Parlament Europeu i del Consell sobre la millora de la liquidació de valors a la Unió Europea i els dipositaris centrals de valors (d´ara endavant, el "CSDR" o "Reglament") suposa l´establiment d´un marc normatiu per a la integració de la liquidació de valors a la UE. L´objecte és establir requisits uniformes per a la liquidació dels instruments financers a la UE, així com normes d´organització i conducta dels dipositaris centrals de valors (d´ara endavant, "DCV") amb vista a promoure una liquidació correcta, eficient i segura. Per a això, el Reglament estableix:

  • Períodes de liquidació més curts.
  • Mesures de disciplina en la liquidació (penalitzacions d´efectiu obligatòries i recompres o "buy-ins" per errors de liquidació).
  • Obligació de desmaterialització de la majoria dels valors.
  • Normes prudencials i de conducta estrictes per als DCV.
  • Drets d´accés als serveis dels DCV.
  • Augment dels requisits prudencials i de supervisió per als DCV i altres institucions que presten serveis bancaris auxiliars a la liquidació de valors.

El Reglament es desenvolupa mitjançant les normes tècniques de regulació i d´execució que aborden els temes següents:

  • Les mesures per millorar la disciplina en la liquidació.
  • L´autorització i supervisió i els requeriments aplicables als DCV.
  • Els requisits dels internalitzadors de la liquidació.
  • Requisits prudencials per als DCV i entitats de crèdit designades per oferir serveis bancaris auxiliars.
  • Les penalitzacions i els criteris necessaris per determinar si les operacions d´un DCV en un estat membre d´acollida s´han de considerar d´importància significativa per a aquest estat membre.

Així mateix, i d´acord amb el Reglament (UE) 1095/2010 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es va crear la European Securities Market Authority (des d´ara, "ESMA"), s´estan desenvolupant directrius ("guidelines") o recomanacions dirigides a les autoritats competents i als participants en els mercats financers, per tal de facilitar l´aplicació uniforme del Reglament. Entre elles destaquen les directrius que defineixen els aspectes que els dipositaris han d´abordar en l´elaboració dels procediments en cas d´impagament d´un participant, o la que concreta les operacions que han de comunicar els internalitzadors de la liquidació.

Fites (entrada en vigor):

  • Requisits prudencials dels DCV: 30 de març de 2017
  • Requisits al DCV: 30 de març de 2017
  • Internalitzadors de la liquidació: 10 de març de 2019
  • Disciplina en la liquidació: 13 de setembre de 2020

Una entitat serà considerada DCV sempre que realitzi les funcions bàsiques següents:

  • el registre inicial dels valors en un sistema d´anotacions en compte (servei de notaria);
  • la gestió d´un sistema de liquidació de valors (servei de liquidació), i
  • la provisió i el manteniment de comptes de valors en el nivell superior de tinença (funció de registre central).

La norma defineix els DCV com aquelles entitats que duen a terme la funció de liquidació i, a més, duen a terme almenys una altra de les dues funcions bàsiques.

D´altra banda, el Reglament regula un llistat de serveis auxiliars de tipus no bancari (no suposen riscos de crèdit o liquiditat) que són funcions no essencials d´un DCV i que serveixen per contribuir a augmentar la seguretat, eficiència i transparència dels mercats de valors. Entre aquests serveis s´inclouen els serveis relatius als registres d´accionistes, la tramitació d´actuacions societàries, serveis fiscals o serveis de suport a l´assistència a juntes generals.

El Reglament permet que els DCV puguin dur a terme serveis bancaris auxiliars a la liquidació, exposant-se a riscos de crèdit i de liquiditat derivats de la prestació de serveis, sempre que es compleixin els requisits que estableix la norma. D´aquesta manera, els coneguts com a dipositaris centrals de valors internacionals (ICSD, per les seves sigles en anglès) poden seguir prestant els serveis de tall bancari sense la necessitat d´establir una entitat legal separada.

El Reglament té dos punts d´interès: requisits homogenis i llibertat d´accés.